Har du dårleg samvit no?

For nokre år sidan gav Anne Sandvik Lindmo og Helle Vågland ut boka Heia Mamma, ei slags «slapp av, dette fiksar du»-bok om å få barn. Då tenkte eg kva er poenget, liksom. Alle veit vel det. No har eg byrja skjøna kva dei snakka om. Det siste året har det vore eit renn av storøygde, alvorlege kvinner i frie yrke i tredve-førtiåra som fortel ærleg og inviterande om det dårlege samvitet sitt. Karianne Gamkinn skriv i Dagbladet:

Men den beklagelsen jeg følte da jeg sto med en gråtende ettåring på armen morgen etter morgen og ventet på at barnehagen skulle låse opp døra for oss var likevel den verste. Og da jeg fikk mitt andre barn valgte jeg å si opp fast jobb og jobbe redusert. […]Ja til å kjenne på om det er noe i den dårlige samvittigheten når vi står der med ettåringen om morgenen og venter på at barnehagen skal låse opp døra for oss. Prøver den å fortelle oss noe?

Er du ein av dei som ikkje har meir enn tolererbar mengd dårleg samvit, seier du?

Vi skryter av at denne hverdagen er likestillingens triumf, feminismens seier og et gode for menn, kvinner og barn. Men når du står der en mørk vintermorgen med en hylende unge som ikke vil i barnehagen, tenker du kanskje: Er jeg virkelig fri nå?, spør Linn Stalsberg.

Korleis kjennest det no?

Det er nærmest et krav at du ikke skal kjenne på smerten du kan få av å levere de små barna dine i barnehagen. Hvorfor får vi ikke kjenne på den smerten? Jo, fordi samfunnet sier vi skal jobbe, seier Nina Bjørk i Aftenposten.

Byrjar det gjera vondt no?

Eit malapropos, for dette passar aldri inn når me snakkar om denne smerta: Skulle ein snakka realpolitikk, kunne ein seia at ein har krav på permisjon (med pensjon, men ikkje løn) for å vera heime med barn når dei er under tre år, og at det er den modellen mange kvinner vel, for det er framleis kvinner sitt ansvar. Ein jobbar redusert: 80 prosent, eller 75 prosent, og så får ein det til å gå opp. Og mest så er det kvinner som gjer denne ordninga, og taper på det når pengane vert lagde saman. Det er ein av fleire grunnar til at me burde innføra kortare normalarbeidsdag: Folk vil ha meir tid til å vera med ungane sine, og med regulert kortare arbeidstid kan me fordela tida folk får med ungane sine jamnare mellom kvinner og menn, fattige og rike.

Men attende til saka: Etter nokre månader med dagleg lesing om det dårlege samvitet me kvinner har, så byrja eg jo lura på om det var noko i det, kanskje det berre var eg som ikkje kjende godt nok etter. Så då eg var hjå fastlegen med treåringen min som hadde hangla litt, spurde eg om me kanskje burde gje han ein halv dag fri innimellom, til dømes om onsdagane, sånn at han fekk koma seg litt. Han er jo ofte ganske sliten. Om både eg og mannen min jobba litt mindre kunne me jo få det til frå hausten. Burde me det? Nja, lækjaren meinte vel ikkje det var naudsynt, men me kunne no sjå det litt an.

Så me såg det litt an, og då eg byrja å levera guten med bil klokka åtte før eg leverte storesystra på skulen i staden for at mannen min skulle levera han kvart over sju, så slutta han å vera sliten. Eg får ikkje gå til jobben, som eg helst vil, men det går jo greitt.

Og sånn held me på. Me ordnar oss, sånn som folk gjer, og jobbar 80 og 90 og får det til. Samstundes ynskjer me oss andre vilkår. Men det desse skribentane gjer med å fortelja oss om smerta si er ikkje å føra ein kamp for eit anna samfunn med betre tid, men gjennom litterær manipulasjon å påføra andre kvinner skribentane si personlege smerte og slik avlæra oss å lita på eiga dømekraft. Det treng me ikkje.

(fokustekst i Klassekampen 27. mars)

Dette innlegget vart posta under kvinnesak, politikk og merkt , , , . Bokmerk permalenkja.

Legg att eit svar

